Matlådor 

Om du vill förändra din kost och börja äta nyttigare är mitt bästa tips att göra matlådor. Gör dessutom många i taget! Då finns det ingen risk för att du inte skulle ”orka” laga en nyttig måltid och då istället äta någon snabbmat. För det är enkelt hänt.

Idag har jag gjort matlådor till mig och S och det underlättar så mycket för oss då vi alltid kommer hem sent på kvällarna. Blir lätt att vi då äter något snabbt och tråkigt eftersom vi är så trötta. Idag lagade jag bulgur, massvis med sallad, avokado och hummus. Sen varierade jag lådorna med kyckling, quornfilé och lax. Så himla smidigt!

Stripes


Gick igenom lite outfits bilder och denna älskar jag verkligen! Hoppas på vårväder snart så jag kan använda denna klädseln igen tillsammans med en svart kappa. Men det får nog vänta ett tag till då det snöar idag..(!) Jag längtar efter solen.

Kläder är ju ett av mina främsta intressen och jag vill börja fota mer outfits igen, men på senaste tid har det varit mest arbetskläderna som klätt min kropp. Hoppas att det ruggiga vädret försvinner snart så att man kan klä sig i lite roligare kläder och hänga in vinterjackorna i garderoben igen!
/Ellen

Träning är en total befrielse för mig

Gårdagens vegetariska lunch- grönsallad, linser med tomat och fänkål,  fetaost, tzayspett(soja protein) och massvis pressad citron.

Är det inte fantastiskt när man har kommit igång med träningen och har motivationen på topp? 

Jag har använt träning som en undsättning att inte hamna i mina ätstörnings svackor. Träning är en total befrielse för mig på flera olika sätt. 

  1. Jag får min egentid. Jag hinner tänka och filosofera kring saker som spinner runt i mitt huvud dagligen.
  2. Min kost förbättras automatiskt. Tränar jag, ökar min aptit och min kropp vill bara ha nyttig mat. Jag slipper också oftast ångesten, det känns som att maten faktiskt gör nytta i kroppen när jag har tränat istället för att bara vara en negativ bidragning. Matlagning blir plötsligt så mycket roligare.
  3. Jag stryker enkelt energidrycker, alkohol och tobak från min vardag. Dom gör ingen nytta längre.
  4. Jag blir på bra humör. Jag har valt att alltid träna på morgonen innan jobb vilket resulterar att jag kommer upp i tid och hinner med fler saker under dagen. Jag somnar därmed mycket bättre på kvällarna. Och jag somnar oftast nöjd.


    Hur tränar jag? Jag tränar något varje dag för att undgå ångesten. Jag gymmar fyra morgnar i veckan och då tränar jag cardio och styrketräning. De resterande tre dagarna går jag på en lång promenad, powerwalk eller jogging beroende på min energinivå och mående. Det är skönt med lite omväxling och miljöombyte så jag tar helst mina promenader/pw utomhus och det är så skönt. Det är dom bästa mornarna på veckan! 

    Missar jag av någon anledning ett pass ramlar jag enkelt tillbaka i dåliga vanor, för mig går det så snabbt och därför betyder träningen så otroligt mycket för mig och min kropp. Det är A och O att börja dagen på rätt sätt så flyter resten på. Ett tips är att alltid äta en nyttig frukost. 

    /Ellen 

    ”jag svälte mig själv för att se snygg ut i mina jeans, medan 300 barn dör varje timme i världen på grund av näringsbrist”

     

    Hur blev jag frisk egentligen efter att ha lidit av ätstörningar i åtta år? det finns två anledningar till att jag inte har berättat det tidigare.

    1. Jag var inte helt frisk, var rädd att falla tillbaka.
    2. Hur ska jag berätta min historia utan att bilder och texter ska trigga igång mina läsare till motsats mening? Jag vill inte att någon av er vända min historia till inspiration och motivation istället för lärdom.

    Man måste noga tänka igenom vad man delar med sig på nätet. Man vill göra något positivt och hjälpa människor, men om man delar med sig av fel saker kan det bli motsats effekt.

    Vi säger att jag skulle lägga ut en bild på min kropp när jag var som sjukast, jag berättar min historia hur jag levde, mådde, åt, drack och tränade. Sen berättar jag hur jag har utvecklats, hur jag mår idag och hur bra mitt förhållande till mat och träning har blivit.. Stopp! Här har en stor procent av mina läsare redan slutat läsa, dom fokuserar inte alls på hur jag mår idag för jag har omedvetet gett dom tips på hur just jag gjorde för att bli så smal som jag blev. Konsekvenserna spelar ingen roll för någon som redan mår dåligt. Man har bara ett mål.

    Man har ett mål skrev jag.. Nu kommer vi in på hur jag lyckats hålla mig frisk. Jag hittade ett viktigare mål, en starkare vilja. Och det är det enda som har hjälpt mig, och inte bara hjälpt mig utan räddat mig. Det är viktigt att hitta en trygghet i livet, min trygghet är Said. Han är min klippa! Jag lyckades bli frisk för att jag vill skaffa en familj och det för mig väger långt över att ha en undernärd kropp. Jag är fortfarande Ellen Selmqvist 45kg, 55kg eller 65kg. Det gäller för oss alla som är eller har varit sjuka i någon form av ätstörning att hitta något viktigare i livet som är värt att kämpa för. För att utseende är inte allt.

    Jag tänker ofta kring mina val jag har gjort i mina år som sjuk, hur jag tänkte då. Idag reflekterar jag mycket över hur jag svälte mig själv i veckor för att se snygg ut i mina jeans, medan 300 barn dör varje timme(!) i världen på grund av näringsbrist. Det är fruktansvärt hur mat som är vår överlevnad kan framstå som vår fiende! Som gift. Hur kan vi tillåta vår hälsa rankas så långt ner på listan? Vi har tillgång till bra- och hälsosam mat, rent vatten och inte minst ett friskt liv. Ett liv miljontals andra människor på jorden skulle göra allt i sin makt för att få uppleva. Det är vi själva som bestämmer hur väl vi utnyttjar det.