Jul i vårt hus

Detta är ju så mysigt!
Igår var jag och införskaffade mig en gran, plastgran för första gången, men den blev så fin ändå! Köpte några tomtar och slog in dom två första julklapparna så nu börjar julkänslorna verkligen smyga fram. Och jag älskar julen.. allt detta med tända ljus, julgran, julmusik, julbak, gemenskapen och bara den mysiga atmosfären. Julen känns så kärleksfull. 

Snart kommer barnen hit och vi ska busa hela kvällen ihop. En bättre tisdag med andra ord!

/E

persiskt ris

red5 red3red6red4

Tycker ni om ris? Då måste ni laga persiskt ris, det är gudomligt!

Jag använder finare kvalité på riset men det funkar med vanligt basmatiris också.

Lägg riset i blöt i ca 2 h innan det ska lagas (kan ni hoppa över om ni använder vanligt basmatiris). Sedan sköljer ni av riset noga så har det mesta av stärkelsen försvunnit, koka riset i ca 2-3 minuter (ha mycket salt i vattnet) så att det blir mjukt men fortfarande har en hård kärna i mitten, sen silar ni av riset och sköljer av det i kallt vatten. Ta en ny kastrull, lägg 2 msk olja i botten och täck med skivad rå potatis. Lägg därefter försiktigt i riset, forma det till ett berg, gör 4 hål på toppen med slevens baksida och lägg en klick smör i varje hål. Klä locket med en kökshandduk, sätt kastrullen på plattan med medelhög varme tills det bildats ånga i kastrullen och då kan du sänka till 1 an. Riset är klart efter ca 45 minuter. Det blir så fluffigt och potatisbitarna på bottnen är pricken över i:et.

Idag serverade jag riset med saffransmarinerad kyckling, hembakad bröd och en fräsch sallad. Salladen är enkel att göra: finhacka tre tomater, en gurka och en rödlök, blanda i tre msk olja, saften från en citron, salt, peppar och två msk torkad mynta. 

Jag tycker det är jätte roligt att laga persisk mat till S och han uppskattar det verkligen!


Glittrigt

Glitter är ju höstens/vinters nya trend och det är så snyggt! 

Bara tex. ett par glittriga strumpbyxor till en svart klänning gör hela outfiten så mycket roligare. Jag älskar glitter! 

Jag köpte denna klänningen idag och tycker den är så fin. Gillar lite längre och oversize klänningar till vardags som bara faller sådär snyggt och bekvämt. Passar perfekt till kappa och stövlar.

/E 

Lunch: quinoa med strark tomatsås blandat med grönkål och paprika, sötpotatis, morotsbiffar och en bit chevre. 


Nej, detta ska inte bara bli en mat blogg, haha. Fler inlägg i andra kategorier är påväg! Massor med nya. Håll ut! 

Änsålänge får jag inspirera er med lite god och hälsosam mat. Kram!

dinner post

dsc00270

Detta var min middag idag efter gymmet! Så himla gott, nyttigt, bra för kroppen och veganskt.
quinoa med grönsaker, stekt sallad, rödbetor, ångkokad potatis som är snabbt stekt i stekpannan efteråt samt quornfiléer. Jag kryddade med salt, peppar, lite chili, rosmarin och gurkmeja.

Testa!!
/ Ellen

Vegan?

Fick en fråga som lyder såhär: Är inte du vegan längre? i så fall kan du göra ett inlägg om hur du upplevde det hela? 

Självklart kan jag göra ett inlägg om det. Först vill jag klargöra att jag inte var vegan utan att jag åt en vegansk kost. Det är skillnad och spelar stor roll för många.

Jag åt vegansk kost i två månader och det är en FANTASTISK livsstil jag hade rekommenderat till alla! Jag kände mig pigg, energisk, fräsch och ren. Jag älskar att testa olika livsstilar och se hur kroppen reagerar och mår, jag mådde som sagt toppen bra men min mage klarar inte av att hantera den mängden kolhydrater en vegansk kost innefattar. Min mage klarar dessutom inte av bönor och linser som är viktiga proteiner när man äter veganskt. Jag gick med konstant magont under hela perioden och hoppades på att kroppen bara skulle vänja sig men det hände inte. Ett stort tyvärr! Dock har jag uteslutit mejeriprodukter sen min veganska period och kör bara på soja dryck, havredryck och soja yoghurt.

Man måste lyssna på sin egen kropp och vad den mår bra av. Jag vet att min kropp mår så bra av fisk och därför har jag börjat äta det nu ibland men jag uppskattar mycket hellre vegetabiliska proteiner. Mår så dåligt när jag äter något animaliskt då jag har läst på och sett så många dokumentärer, mår nästan lite illa nu när jag medger att jag faktiskt äter fisk ibland.  Men jag äter det jag känner att min kropp vill ha från dag till dag, ena dagen kan det vara fisk, andra vegetariskt och tredje veganskt. Jag älskar ju att laga vegansk mat så jag kommer att fortsätta laga dom rätterna min mage klarade av. Så fantastiska smaker! Men största delen av min kost är fortfarande vegansk, ibland kan jag äta någon chokladbit eller fisk till middag, och det får vara okej om min kropp känner att jag mår bra av det.

img_0465.jpg img_0271.jpg

Välmående

Jag vill inviga min nya kategori, välmående. 

Jag har så mycket att dela med mig av om detta ämne.
Jag är en tjej som kämpar för en hälsosam livsstil och en hälsosam relation till mat och träning, varje dag, som säkert fler av er också gör. Majoriteten av er rättare sagt.

Jag tycker att det är ett så viktigt ämne just för att alla strävar efter en hälsosam livsstil. Det är allas mål i livet, att må bra.

Jag har testat på varenda diet ni kan nämna, varenda livsstil.. jag har med andra ord misshandlat min kropp på det sättet och förstört min ämnesomsättning. Under 8 år har aldrig haft en sund relation till mat mer än 2 veckor i sträck. Det är skrämmande.

Det komiska i det hela är att jag vet precis hur man ska äta och träna för att nå dom målen man är ute efter. Jag har skrivit kost och tränings schema till många av mina läsare och vänner. Men jag, Ellen Selmqvist, har aldrig själv lyckats att hålla en och samma sunda livsstil. Genom alla år med sjuka ätstörningar som snurrat runt i huvudet misslyckas jag alltid, ångest och panikattacker som dykt upp när jag ätit något (som jag egentligen vet är nyttigt) men som jag en gång skrivit ner på min ”inte tillåten mat lista”.

Jag är 22 år idag och har stått och trampat på samma ställe i 8 år. Jag har aldrig lärt mig av mina misstag och jag är så trött på det. Att sätta extrema dieter och misslyckas om och om igen. Det blir en ond cirkel. Därför av så många års erfarenhet ber jag er att aldrig testa på någon form av diet.
-Lyssna på er kropp, ge den vad den behöver och i rätt mängder.

Jag kommer att lyckas. Jag har gjort enorma framsteg på bara 1 år nu och det ska fortsätta i samma riktning. Mitt mål är att mat bara ska vara en del av det goda i livet. Och träning likaså. Allt ska inte behöva kretsa runt det.

Fler inlägg kommer att komma under denna kategorin och snälla ställ frågor och tips på vad ni vill att jag skriver om. 

ellens-iphone-1132

Jag har fått min kamera!

Hej! Är allt bra med er? Jag har äntligen fått min kamera och jag är så lycklig! Äntligen kan jag blogga igen och uppdatera er med bra bilder. Det har jag längtat efter!

Vad har hänt sen sist? Jag har bara jobbat på som vanligt men utöver det spenderade jag fyra dagar med mamma i Norge hos våra kusiner. Så mysigt och välbehövligt. Jag ska lägga in ett inlägg om resan i dagarna när jag fått hem min telefon genom brevlådan, den låg nämligen kvar på laddning i Norge när vi var på väg hem.. Så typiskt mig, haha. Har tagit en del fina bilder där!

 

Idag var jag ledig från jobb och jag har städat hela lägenheten tipptopp, handlat, lagat mat, tvättat, diskat och allt där tillhör. Var även ute på en skön powerwalk i sooolen. Jag ska strax lägga mig i sängen, klippa lite i en video jag har gjort och kanske tänkte posta till er(?) en liiiten kik på lägenheten.. Något som låter intressant?

dsc00014editÅngkokad sötpotatis, varmrökt lax, tomater och citron. Enkelt, nyttigt och gott! dsc00034edit dsc00040edit dsc00046edit

Vegan dinner ideas

Kikärtspasta med tomatsås. Denna rätten är så himla god! En av mina favoriter och det är så snabbt och enkelt att laga. Kokar upp pastan tillsammans med färska skivade morötter, broccoli och paprika. När det är färdigt tillsätter jag majs, cocktail tomater, salt & peppar, färska örter och blandar i tomatsås eller ajvar. (Brukar även ångkoka sötpotatis till). Toppar med groddar och hummus.     Persiskt ris med vegansk gryta. Absoluta favoriten just nu! Koka upp vilket ris ni vill (S är från Persien därav äter vi persiskt ris, så gott!). Grytan är väldigt enkel. Steker kikärtor lätt i olja, tillsätter massor med färska hackade grönsaker samt marinerad tofu. Kryddar med salt, peppar, paprikakrydda, chili, örter, rosmarin och häller sedan över iMat. Låter det koka upp och sen är det färdigt. Toppar med groddar, citron och serverar med en glutenfri wrap med hummus och grönsaker. Så gott!